ISME –
International Society for Music Education – Międzynarodowe Stowarzyszenie
Edukacji Muzycznej zostało założone na
konferencji zwołanej przez UNESCO w 1953 roku aby “stymulować edukację muzyczną
jako integralną część edukacji ogólnej”. To funkcjonalne zdefiniowanie
organizacji określało jej istnienie w poprzednich dekadach i nadal stanowi
najważniejsze źródło jej motywacji. Po założeniu Stowarzyszenie stopniowo
ewoluowało do tego, czym jest dzisiaj: trybuną o zasięgu światowym dla
nauczycieli muzyki, którzy chcą, aby ich zawód był poważnie traktowany przez
nauczycieli innych dyscyplin, polityków, organizacje międzynarodowe zajmujące
się promowaniem kultury, edukacji, zachowania oraz stałego rozwoju światowego
dziedzictwa.
WYTYCZNE
ISME:
Międzynarodowe Stowarzyszenie Edukacji Muzycznej za podstawę swej filozofii uznaje fakt, iż
żywe doświadczanie muzyki oraz muzykowanie stanowi istotną część codziennego
życia wszystkich ludzi. Jego misją jest:
- budowa i utrzymanie światowej wspólnoty
nauczycieli muzyki charakteryzującej się wzajemnym poszanowaniem oraz
wzajemnym wspieraniem się,
- Rozwijanie międzynarodowej i
międzykulturowej współpracy poprzez stwarzanie
indywidualnym, narodowym i międzynarodowym grupom okazji do podzielania
się wiedzą, doświadczeniem i ekspertyzą w edukacji muzycznej oraz,
- kształcenie oraz promowanie edukacji
muzycznej w całym świecie.
W swej promocji edukacji muzycznej ISME utrzymuje, że:
·
Muzyka jest istotnym elementem w życiu każdej
wspólnoty kulturowej i każdej osoby. Zmienia umysł, pobudza wyobraźnię, daję
radość i satysfakcję oraz umacnia ducha.
·
W świecie występuje wiele rodzajów muzyki, niektóre
z nich są w większym stopniu międzynarodowe (jak muzyka rockowa), niektóre w większym stopniu lokalne (jak
muzyka tradycyjna), każda ma swój niepowtarzalny styl, repertuar, zbiór reguł i
kontekst społeczny, każda ma swoją wartość, która powinna być respektowana.
·
Społeczna potrzeba muzyki istnieje we wszystkich
kulturach, warstwach, grupach wiekowych i innych działach grupach społecznych.
·
Określona muzyka najlepiej zrozumiana może być w
społecznym i kulturowym kontekście; zrozumienie kultury wymaga również pewnego
zrozumienia charakterystycznej dla niej muzyki, i vice versa, zrozumienie
muzyki, wymaga pewnej znajomości związanej z nią kultury.
·
Nie mogą istnieć żadne uniwersalne kryteria
wartościowania muzyki, ale każda społeczność lub grupa posiada własną drogę
waloryzacji swej muzyki oraz aktywności edukacji muzycznej, czy innych form
zachowania muzycznego należących do niej.
·
Studia zakresu muzyki mogą i powinny być włączone w
wszystkie rodzaje edukacji muzycznej, pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia,
w studia słuchania, komponowania i wykonywania, zarówno w studiach
akademickich, jak i w aktywności informacyjno -edukacyjnej.
·
Dostęp do sposobności do nauki o muzyce, do rozwoju
wprawy muzycznej i do uczestnictwa w tworzeniu muzyki jest uważany za niezbędny
dla dobra jednostki ludzkiej, niezależnie od miejsca zamieszkania, statusu
społecznego, tożsamości rasowej i etnicznej, wieku, rodzaju czy statusu
majątkowego: pomyślność jednostki jest warunkiem koniecznym pomyślności całego
społeczeństwa.
·
Aby być efektywną, edukacja muzyczna musi być
przeprowadzana przez w pełni wykwalifikowanych nauczycieli i animatorów
kultury, którzy są odpowiednio respektowani i nagradzani za swoją pracą.
Akcentujac bogactwo i różnorodność światowej muzyki, ISME pracuje nad ułatwieniem warunków do międzykulturowej edukacji muzycznej, również w celu
ulepszenia międzynarodowego porozumienia, współpracy i pokoju.
·
Nie zaleca studiów poszczególnych rodzajów muzyki
jedna nad drugą.
·
Uznaje wagę kreatywnej i obdarzonej wyobraźnią
aktywności w edukacji muzyczne, tworzeniu muzyki, zrozumieniu kontekstu
muzycznego oraz rozwijaniu odpowiednio analitycznego i krytycznego myślenia.
·
Wspiera użycie wszystkich form komunikacji w
edukacji muzycznej.
Stwierdza również, że dostęp do muzyki, informacji o
muzyce i okazji do rozwoju muzycznego i innych zdolności może następować na
różnych drogach, od interakcji międzyludzkich do użycia komputera i innych
technologii elektronicznych.
ISME zatem uznaje i promuje, wobec
kulturowej różnorodności, że:
- Każda edukacja muzyczna, włączając
studia poszczególnych rodzajów muzyki, repertuaru i instrumentów, musi za
punkt wyjścia istnienie różnorodności muzyki z całego świata.
- Zawsze w edukacji muzycznej powinno być
podkreślone uznanie dla wszystkich rodzajów muzyki, a ocena dzieł oraz
interpretacji muzycznych powinna bazować na kryterium relewantnej kultury.
STRUKTURA:
Polityka ISME bazuje na dwóch zatwierdzonych uprzednio kierunkach
·
·
Deklaracji (ISME Declaration of Beliefs) – przyjętą
i zatwierdzoną przez Komisję w lipcu 1994 w Tampie (Floryda, USA).
·
·
Polityka ISME wobec muzyki w kontekście kultur
świata (ISME Policy on Musics of the World’s Cultures) – przyjęta i
zatwierdzona przez Komisję w lipcu 1996 w Amsterdamie (Holandia).
BIURO MIĘDZYNARODOWE
Biuro międzynarodowe
koordynuje całą komunikacje związaną z pracą ISME. Jest to miejsce, gdzie
mieści się administracja stowarzyszenia, gdzie przyjmowane i rozpatrywane są
aplikacje członkowskie, gdzie wydawana jest Międzynarodowa Gazeta Edukacji
Muzycznej (International Jurnal of Music Education), gdzie redagowana jest
witryna internetowa oraz koordynowane są międzynarodowe projekty. Biuro
Międzynarodowe utrzymuje kontakt z członkami ISME, z narodowymi i
międzynarodowymi organizacjami oraz z partnerami z przemysłu muzycznego,
pomiędzy którymi są przedstawiciele rynku reklamowego, dostawcy serwisowi,
sponsorzy i inne właściwe organy.
ZARZĄD:
ZGROMADZENIE
GENERALNE (GENERAL ASSEMBLY)
Zgromadzenie
generalne jest najważniejszym i mającym największą władzę organem ISME.
Wykłada, kontroluje i aprobuje politykę
Stowarzyszenia, wyznacza Prezydenta i członków Komisji i kontroluje ich
działania. Zgromadzenie generalne zwołuje co dwa lata Konferencję ISME.
KOMISJA
(BOARD) i sylwetki członków komisji.
Komisja ISME składa
się z 13 kobiet i mężczyzn, którzy podczas dwóch lat swoich spotkań poświęcają
znaczną część swego zawodowego i prywatnego czasu, by realizować politykę
Stowarzyszenia ustaloną przez Zgromadzenie Generalne. Reprezentują oni tyle
aspektów edukacji muzycznej i tyle grup etnicznych i kulturowych, ile to
możliwe. Trzy z nich zajmują specjalna pozycję w organie wykonawczym, w celu
stworzenia ciągłości dla Stowarzyszenia. Są to Prezydent (obecnie Giacomo
Oliva), Prezydent Elekt (Gary McPherson) i poprzedni Prezydent (Past President
– obecnie John Drummond). Komisja ISME spotyka się rokrocznie w miejscu, gdzie
planuje się zorganizowanie następnej konferencji ISME.
KOMITET WYKONAWCZY (EXECUTIVE COMITTEE)
Wobec
praktycznych trudności, które sprawiają, iż sprawy administracyjne pochłaniają
nieomal cały czas członków komisji, decyzje podjęte przez Zgromadzenie Ogólne
wprowadzane są w życie przez Komitet Wykonawczy. Składa się on z Prezydenta,
Prezydenta Elekta i poprzedniego Prezydenta oraz dwóch członków Komisji ISME.
Pozostają oni w stałym kontakcie między sobą oraz z Biurem Międzynarodowym.
Komitet Wykonawczy pracuje według ustalonego planu, spotykając się dwa – trzy
razy w roku.
KONSTYTUCJA i REGULAMIN ISME
Jako
stowarzyszenie ISME posiada własną konstytucję oraz regulamin, które kierują
jego aktywnością. Poprawki do konstytucji mogą zostać wprowadzone jedynie
decyzją Zgromadzenie Generalnego. Podobnie rzecz ma się z regulaminem.
NARODOWE FILIE ISME (ISME NATIONAL AFFILIATES)
W celu
utrzymania kontaktów z członkami na płaszczyźnie lokalnej oraz personalnej, a
także należytego realizowania założonych projektów, stworzone zostały Narodowe
Filie ISME (ISME National Affiliates, INAs), z których wiele posiada dłuższą
historię niż samo ISME. Reprezentują często swoje narodowe organizacje
skupiające nauczycieli muzyki, są więc ważnym oparciem dla organizacji
międzynarodowej. Wszystkie INAs muszą być członkami ISME.
ISME REPORTER
W krajach, w
których ISME nie ma własnych organizacji lokalnych, reprezentujących
stowarzyszenie, są osoby, tzw. reporterzy, którzy utrzymują kontakty z
stowarzyszeniem i biurem międzynarodowym.
Tekst
zaczerpnięty z oficjalnej witryny internetowej ISME www.isme.org